Kokemuksia Mainosalalta
Näin blogin alkuvaiheessa lienee hyvä kertoa,että olen hyvin visuaalinen ihminen. Nautin suuresti kaiken visuaalisen ja omaa silmää miellyttävien asioiden katsomisesta / seuraamista, miten vain sen haluaa sanoa.
Se on iän kasvaessa vain kasvanut ja noussut tärkeäksi. Oman isän kautta se on tullut koska hän on samanlainen.
Kyseisen piirteen myötä olen kiinittänyt enemmän huomiota myös mainoksiin ja niiden visuaalisuuteen. Se kaikki mitä ne esittävät ja yrittävät kertoa meille. Oli se sitten missä formaatissa tahansa: tv-mainos, nettimainos tai perinteinen printtimainos. Jokainen toimii eri tavalla ja luo visuaalisuuden eri tavalla.
Tämän päivän tredinä voi pitää yksinkertaisuutta ja kaksiulotteisia graafisia muotoja. Vuosikymmenen puolivälissä oli valloillaan hyvinkin monimutkainen, kolmiulotteinen grafiikka.
Itse olen mieltynyt kanssa tähän uuteen suuntaan ja "yksinkertainen" grafiikka on suosikkini tällä hetkellä. Tämän blogialustan ylläpitäjä Google on hyvä esimerkki tämän tyylisuunnan edustaja. Google on vähitellen muuttanut tyylinsä ajanmukaiseksi.
Se graafisen alan katsauksesta. Tämän johdattelevan tekstin kautta haluan kertoa omista kokemuksista mitä sain ollessani 11.2-15.2.2013 harjoittelussa Mainostoimisto Groteskissa Mikkelissä.
Groteski on kahden yksityisyrittäjän perustama mainostoimisto, joka toimii Mikkelin keskustassa. Suhteiden kautta pääsin heille harjoitteluun ja näkemään mitä todellisuus on mainosalalla. Itseäni se on kiinnostanut ja mahdollisesti tulevaisuudessa olisi mielenkiintoa alalla työskennelllä.
Viikon aikana pääsin näkemään kuinka asiakkaita tuli ja asiakkaita meni. Jatkuvasti uusia asiakkaita ja tilauksia. Kiirettä korostettiin. Monesti he sanoivat, että kiire on hyvin todellinen juttu ja on vain päätettävä mitä tekee. Myös yllättävät haasteet ja aikataulu tuli tutuksi. Tiistaina asiakas halusi perjantaihin mennessä itselleen kattavan valikoiman materiaalia. Päivän muut työt sivuun ja hommiin.
Koska itselläni ei ole alaan mitään koulutusta ja olen itseopiskellut kaiken ei minulla tietenkään ollut valmiuksia tehdä töitä samalla tavalla. Sainkin tehdä juuri hommia joilla ei ollut niin kiire. Taitoni piirtää otettiin ilolla vastaan. Ja sain sitä taitoa tarvitsevia hommia.
Viikko kului nopeasti noin 90km työmatkasta huolimatta. Ja vaikka en niinkään saanut oppia alan töihin vaan enemmänkin kokemusta mitä alalla työskentely tulisi olemaan. Parhaiten se näkyi siinä ettei aikaa ollut opastaa minua vaan sain tehdä hommia omaan tahtiin. (Toivottavasti tuloksista on edes johonkin...)
Minulla oli myös aikaa tutustua graafiseen maailmaan aivan eri tavalla kuin kotona, jossa asioihin tutustuminen piti aina lähteä itsestään. Toimin selkeästi paremmin, jos jokin ulkoinen taho haluaa minusta jotain irti.
Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen kokemus, ja uudestaan menisin toki paremmalla osaamisella. Jos kokemusta ja ruutinia olisi tekemiseen saisi aikaan myös enemmän.
Jos tarvetta on tässä vielä linkki heidän sivuilleen: www.groteski.fi
Mielelläni kuulen myös muiden ihmisten koemuksia mainosalalta, sitä kuitenkin romantisoidaan mediassa aivan eri tavalla kuin mitä todellisuus on.
Näin blogin alkuvaiheessa lienee hyvä kertoa,että olen hyvin visuaalinen ihminen. Nautin suuresti kaiken visuaalisen ja omaa silmää miellyttävien asioiden katsomisesta / seuraamista, miten vain sen haluaa sanoa.
Se on iän kasvaessa vain kasvanut ja noussut tärkeäksi. Oman isän kautta se on tullut koska hän on samanlainen.
Kyseisen piirteen myötä olen kiinittänyt enemmän huomiota myös mainoksiin ja niiden visuaalisuuteen. Se kaikki mitä ne esittävät ja yrittävät kertoa meille. Oli se sitten missä formaatissa tahansa: tv-mainos, nettimainos tai perinteinen printtimainos. Jokainen toimii eri tavalla ja luo visuaalisuuden eri tavalla.
Tämän päivän tredinä voi pitää yksinkertaisuutta ja kaksiulotteisia graafisia muotoja. Vuosikymmenen puolivälissä oli valloillaan hyvinkin monimutkainen, kolmiulotteinen grafiikka.
Itse olen mieltynyt kanssa tähän uuteen suuntaan ja "yksinkertainen" grafiikka on suosikkini tällä hetkellä. Tämän blogialustan ylläpitäjä Google on hyvä esimerkki tämän tyylisuunnan edustaja. Google on vähitellen muuttanut tyylinsä ajanmukaiseksi.
Se graafisen alan katsauksesta. Tämän johdattelevan tekstin kautta haluan kertoa omista kokemuksista mitä sain ollessani 11.2-15.2.2013 harjoittelussa Mainostoimisto Groteskissa Mikkelissä.
Groteski on kahden yksityisyrittäjän perustama mainostoimisto, joka toimii Mikkelin keskustassa. Suhteiden kautta pääsin heille harjoitteluun ja näkemään mitä todellisuus on mainosalalla. Itseäni se on kiinnostanut ja mahdollisesti tulevaisuudessa olisi mielenkiintoa alalla työskennelllä.
Viikon aikana pääsin näkemään kuinka asiakkaita tuli ja asiakkaita meni. Jatkuvasti uusia asiakkaita ja tilauksia. Kiirettä korostettiin. Monesti he sanoivat, että kiire on hyvin todellinen juttu ja on vain päätettävä mitä tekee. Myös yllättävät haasteet ja aikataulu tuli tutuksi. Tiistaina asiakas halusi perjantaihin mennessä itselleen kattavan valikoiman materiaalia. Päivän muut työt sivuun ja hommiin.
Koska itselläni ei ole alaan mitään koulutusta ja olen itseopiskellut kaiken ei minulla tietenkään ollut valmiuksia tehdä töitä samalla tavalla. Sainkin tehdä juuri hommia joilla ei ollut niin kiire. Taitoni piirtää otettiin ilolla vastaan. Ja sain sitä taitoa tarvitsevia hommia.
Viikko kului nopeasti noin 90km työmatkasta huolimatta. Ja vaikka en niinkään saanut oppia alan töihin vaan enemmänkin kokemusta mitä alalla työskentely tulisi olemaan. Parhaiten se näkyi siinä ettei aikaa ollut opastaa minua vaan sain tehdä hommia omaan tahtiin. (Toivottavasti tuloksista on edes johonkin...)
Minulla oli myös aikaa tutustua graafiseen maailmaan aivan eri tavalla kuin kotona, jossa asioihin tutustuminen piti aina lähteä itsestään. Toimin selkeästi paremmin, jos jokin ulkoinen taho haluaa minusta jotain irti.
Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen kokemus, ja uudestaan menisin toki paremmalla osaamisella. Jos kokemusta ja ruutinia olisi tekemiseen saisi aikaan myös enemmän.
Jos tarvetta on tässä vielä linkki heidän sivuilleen: www.groteski.fi
Mielelläni kuulen myös muiden ihmisten koemuksia mainosalalta, sitä kuitenkin romantisoidaan mediassa aivan eri tavalla kuin mitä todellisuus on.
Kommentit
Lähetä kommentti