Siirry pääsisältöön

#kutsumua


Muutaman päivän tässä katselin kyseisen kampanja kuvia ja mietin, miten voisin itse osallistua. Osuu omaan elämään sen verran hyvin, etten voinut olla osallistumatta. Kärsin vieläkin kiusaamisen aiheuttamista ajatusmalleista.

Julkaisin tänään kuvan Instagramissa ja pistin samalla myös omalle Facebook-seinälle. Se mitä en osannut odottaa, oli kuinka pahalta tuntui palata senaikaisiin tapahtumiin ja tunteisiin. Lukiosta lähtien, eli viisi vuotta sitten, on muutos parempaan alkanut. Ikävät muistot ja asiat olen vähitellen unohtanut tai käsitellyt. Parin viimeisen vuoden aikana kasvua on varsinkin tapahtunut, kun olen päässyt muuttamaan kotipaikkakunnalta, jonne en tuntenut kuuluvani.

Vanhat haavat ovat silti tuolla, sen sain huomata. Ikävät kommentit, eristäminen ja ulkopuolisuus: siinä ovat muistoni yläasteesta. En kokenut silloin oloani niin pahaksi, totuin siihen etten kuulunut joukkoon. Ainoa tukeni olivat muutama kaveri. Vasta myöhemmin kun katson taaksepäin olen tajunnut miten pahasti itsetuntoni romahti vähitellen. Siksi en sitä ehkä niin huomannut. Seiskaluokalla olin vielä aktiivinen, enkä miettinyt liikaa. Ysiluokalla toivoin vain, ettei kukaan huomaisi liikaa. Virheisiin ei ollut varaa. Myös se, että suurin osa luokkani oppilaista oli ollut ala-asteella isäni oppilaita tuntui vaikuttavan osan käytökseen.

En luota ihmisiin kun tutustun heihin. Kestää aikansa, että tajuan heidän nauttivan seurastani. Kyseenalaistan sen. "Kuka minusta voisi pitää?" Se on lause, jota käyn päässäni jatkuvasti. Olen oppinut olemaan välittämättä siitä, siellä se silti on.

Todennäköisesti koulussa kovin monella ei edes ollut vahvaa mielipidettä minusta, silti muutama ihminen sai minut tuntemaan että lähes kaikilla oli negatiivinen ennakkokäsitys.

Onneksi minulla oli ystäväni, oli joitakuita joiden kanssa olla, enkä jäänyt yksin. En tiedä missä tilassa olisin, jos olisin jäänyt todella yksin.

Silti se sattuu. Rinnasta on ahdistanut koko ajan kun kirjoitan tätä. Palaan menneisyyteen. Ystäväni oli jakanut Kristoffer Ignatiuksen Facebook-Päivityksen, jossa hän kertoo omista kokemuksistaan. Paljon rankempi kuin oma kokemukseni, yksi lause jäi puhuttelemaan: 
"Minulla on edelleen vaikeuksia puhua ja olla miesten läheisyydessä tai oppia luottamaan heihin."  

En ole koskaan kokenut omakseni valoillaan ollutta äijäkulttuuria, olin siis sopiva uhri. Kiitos sen, jokainen mies on uhka ja valmis tuomitsemaan minut koska en kerran sopinut joukkoon. Kiitos kaikille miespuolisille ystävilleni, joiden seurassa voin olla oma itseni.

Älkää jättäkö ketään ulkopuolelle, vaikka ette ole kavereita osoittakaa jotenkin, että olet ok.

Jäsentely saattaa ontua jonkin verran, mutta en anna sen häiritä. Kirjoitin tätä tajunnasta, tämä on yhtä paljon itselleni kuin lukijoille. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Apple Music vs Spotify

(c) Apple Tein joulukuussa päätöksen, jota en puoli vuotta aikaisemmin ollut kuvitellut tekeväni. Vaihdoin hetken mielijohteesta monta vuotta käyttämäni Spotify Premiumin, Apple Musicin tilaukseen. Olin kuuntelemassa musiikkia, kun päätin ostaa Taylor Swiftin uusimman levyn. Sitä kun ei Spotifysta voi kuunnella. Havahduin siinä kuunnellessani kuitenkin, kun äänenlaatu oli selkeästi parempi. Olin kesällä kokeillut sen 3kk kokeilujakson, mutta en silloin ollut kiinnittänyt asiaan huomiota. Siksi olinkin epäileväinen kuuloni suhteen, mutta varmuudeksi kuuntelin muita iTunesista ostamiani kappaleita, ja alkoi oikeasti tuntua siltä, että Spotify jätti striimatessa varsinkin ylätaajuuksia pois. Siinä keskellä yötä sitten peruin Spotifyn ja tilasin Apple Musicin. En tiedä miten placebo koko efekti on, kuulenko sen vain koska haluan kuulla sen. Uuteen palveluun hyppääminen oli toki aluksi vaikeaa, koska Spotifyssa minulla oli kaikki soittolistat ja varsinkin itselläni hyvin toimiva W

Kun HP sanoo olevansa Apple

Luin tässä artikkelin, missä joku HP:n tyyppi sanoi, että heidän uusin läppärinsä tulee "out-innovate" eli yli-innovoimaan Applen muotoilussa. HP yli-innovoi Applen Tänään sitten kyseinen tietokone julkaistiin ja olen vähintään pettynyt. Aika rumahan se on. Ymmärrän, että inspiraatioita on haettu, jostain naisten käsilaukuista, mutta esimerkiksi tuo bling bling saranaosa näyttää lähinnä mauttomalta kuin tyylikkäältä. Se pitäisi päästä näkemään luonnossa, eikä vain kuvissa. Mutta esimerkiksi Engadgetin ottamissa valokuvissa tuo harmaa pintamateriaali näyttää halvalta muovilta. Omaan mielipiteeseeni vaikuttaa ihan varmasti, että olen suuri Apple designin ystävä. Mielestäni vähäeleinen muotoilu on paljon miellyttävämmän näköistä kuin, se että tarpeettomasti korostetaan, että nyt ollaan niin DESIGN. Varsinkin kun lopputulos on aika halvan näköinen. Onhan se toki hienoa, että voi sanoa tehneensä maailman ohuimman läppärin. Olisin vain toivonut näkeväni siltä yhtä tarkkaa otet

Voiko harrastus olla työtä?

En osaa päättää mitä haluan. Se on mielestäni hyvä asia. Teini-iässä olin hyvin ehdoton, mitä halusin saavuttaa elämälläni ja olin myös miettinyt sen hyvin pitkälle. Elämän tosiasiat kuitenkin pakottivat minut miettimään uudestaan, kaikki ei aina mene suunnitelmien mukaan. Se on hyvä asia. Elän elämää, jota en olisi osannut kuvitella edes viisi vuotta sitten eläväni. On myös taakka, koska en ole enää ehdoton. Olen kiinnostunut niin monesta asiasta, että en osaa keskittyä vain yhteen. Koulu onneksi rajoittaa ja pakottaa keskittymään edes opintoihin kunnolla. Syy minkä takia halusinkin opiskelemaan pian, olen todella huono itseopiskelija. Omien tavoitteiden asettaminen ja niistä kiinni pitäminen eivät ole vahvuuteni vaan hypin helposti kiinnostuksesta toiseen. Jaarittelevan alun jälkeen haluan päästä itse asiaan, minkä takia päätin kirjoittaa tämän. Olen vuoden sisällä päässyt editoimaan eri ihmisten mediasisältöjä, ja huomannut samalla miten paljon nautin siitä. Se ei tunnu työltä,